Translate

lördag 3 december 2011

Att spricka hela vägen...

Usch, har precis kollat onsdagen Uppdrag granskning. Peter ville inte att jag skulle kolla, men kunde inte låta bli. Nu är jag glad att jag gjorde det.
I torsdags fick jag ett sms av P att han pratat med Jordemor. Oj, vad fin min älskling är. Blev helt rörd och började nästan gråta (IGEN!!!!!). Hade bestämt att ringa själv dagen efter. Han hann förre. Hade genomgång med mig om förlossnings ställningar och olika avdelningar i Fredrikstad när jag kom hem efter jobbet. Samt hur viktigt det var att skriva en förlossningsplan.Vi var välkomna i veckan att kolla in sjukhuset.
Jordemor? Japp, så heter barnmorska på norska. Och efter att kolla UG så är jag mer än övertygad att det är det rätta valet. För självklart vill jag att det helst ska var en vaginal födelse. Visst det kan gå fel i grannlandet med, men efter programmet så väljer jag hellre att födda där. Jag har ingen erfarenhet att födda i Sverige och det är säkert många som har goda erfarenheter och tycker jag är tramsig. Tyck det. Det är ok med mig. Men jag väljer Norge. Sen får jag bara blunda och hoppas att det går bra! Att underlivet mår bra efter födseln.. För då mår jag bra:)

5 kommentarer:

  1. Ville bara berätta att min kompis födde på Fredrikstad och hon sprack rejält, dom klippte henne,och dessutom så fick hon noll hjälp med eftervården, det var felsytt och de sa att stygnen skulle lossna av sig självt vilket de inte gjorde och hon fick infektion så det spelar nog ingen roll. det gäller att berätta för barnmorskan hur man vill ha det bara, det har inte med land att göra=)Jag tror de flesta barnmorskor blir mer uppmärksamma nu. Och det är trots allt nästan alltid det går bra=)

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym som ej vågar skriva vem du är.. Självklart vilket jag också skrev kan de hända i Norge också.. Men som du säkert också läste så ska jag göra en fp och skriva hur jag vill ha de.. Men om du sett programmet så hade du hört att de är hälften så många i Norge som i Sverige som spricker. Och själv har jag ingen erfarenhet för de är mitt första barn. Men alla mina vänner som fött i Norge har fått underbart tillmötes gång och bra vård:) ha de bäst!!

    SvaraRadera
  3. Även om inte du och jag känner varandra så kanske ngn annan gör det, och jag vill inte att ngn ska lista ut vem min kompis är som sprack, det kan hon ju få berätta själv för de hon vill. Därför är jag anonym. Så det finns ingen anledning att ha en sån ton, det hade inte jag. Ursäkta mig.

    SvaraRadera
  4. Jag tycket inte att min ton va värre än din. Och om den var de så sorry. Jag är gravid och de är ett känsligt ämne.. Jag hänvisade till fakta från UG i min kommentar. Vill du inte säga vem duär så fine. Jag tycker bara de är trevligt att om man vill säga något gör de och vågar stå för de. Men respekterar de isf.. Kram till dig hoppas dun vän mår bättre:)

    SvaraRadera
  5. Det kommer säkert att gå bra lillayster, vad bra att du valt var någonstans du ska föda och att du får skriva en förlossningsplan. Det viktigaste är att du och bebisen kommer att må bra hela tiden under förlossningen och om något händer är jag övertygad om att du/ni får precis den hjälp som behövs. Oavsett vad som sägs är sjukvården väldigt proffessionell både i Sverige och Norge. Kram från moster... (som förresten var på HM igår och nu hoppas på tvilingar, pojke och flicka det finns så mycket söta klader.

    SvaraRadera