Translate

torsdag 2 januari 2014

Tabata this way: Militär

Du behöver en tabata-app som vanligt och två hantlar. Detta kan vara rätt hårt, men vill man inte göra armisarna på tå kör man ju på knä och då är det inte så hårt längre. 

1. Armhävning med marklyft. Starta med kroppen i golvet och höj och sänk med kroppen mot golvet vid varje avslut. Upp och ner. På tå eller knä. Rest!
2. Plankrodd. Stå i planka på raka armar och du står med en hantel i varje hand (du står på hantlarna) lyft i brösthöjd en arm åt gången!!! Höften stilla och höj inte rumpan.Rest! 

På bilden min inspiration Olga.
3. Soldaten. Lyft "geväret" från marken och håll det i dina händer med armarna över huvudet och gå ner på knä upp och ner från stående. Vid andra varvet börjar du med andra knät först. Rest! 
(Detta skall vara jobbigt. Det är därför den heter soldaten. Att ligga i lumpen är ingen lek.. Tror jag inte iallafall har aldrigt gjort det men det borde vara jobbigt!!!?)
4. Rodd. Sitt på rumpan med benen i luften och dra benen emot överkroppen samtidigt som du låsas ro med armarna. Tänk dig hur det skulle se ut att ro i OS. Och så gör du det. Rest!
5. Övning 1. Rest!
6. Övning 2. Rest!
7. Övning 3. Rest! 
8. Övning 4. Rest! 

Som vanligt så skall ni göra detta utifrån vad ni och era kroppar orkar.. Ni kanske orkar mer än mig eller tvärtom. Tänk på att göra det som är bäst för er... Det skall vara kul och träna!!! Just nu är jag inne i ett hjul där jag balanserar på vad som är sunt.. Har helt enkelt satt träningsförbud på mig idag. Tycker helt enkelt det är lite för roligt med träning just nu!!! Man får ju en kick av det samt en glädje som är svår att förstå för en som inte har upplevt den... Men det gäller att inte gå över gränsen... Då blir det en träningsstress!!! Det är inte bra... Så ingen träning för mig idag, men kanske för dig...? ( ok jag gjorde armisarna innan, men det var ju ett fjantigt test!!!)

1 kommentar:

  1. Var rädd om dig lillasyster, men jag uppskattar dina tabata, jag har fått massa inspiration till min egen träning nu. Har klurat ihop ett träningsprogram med fyra set nu som jag kör två gånger, använt många av dina övningar men inte alla, för jag är typ en miljon gång mindre vältränad än du men, det är så roligt! Jag vill göra varje dag men nu har jag bestämt att köra varannan dag för annars kommer jag att lessna tror jag.
    Var rädd om dig nu och träna lagom
    KRAM FRÅN SYSTER

    SvaraRadera